نمایش دروغین جلاد و شاه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

نمایش دروغین جلاد و شاه

رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تولید و گسترش بحران‌های جاری در جنگ غزه رویکرد و تاکتیک یکسانی دارند و ادعای تفاوت‌های میدانی و مقطعی آن‌ها در مرحله راستی آزمایی ابطال شده است. در چنین شرایطی باید مراقب بود وارونه نمایی‌های کاخ سفید در زمینه جنگ غزه و نقش بایدن در وقوع و استمرار آن به گزاره القایی تثبیت شده تبدیل نشود.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 05
کد خبر: ۲۵۳۰۱۱

نمایش دروغین جلاد و شاه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رسانه های غربی مانور تبلیغاتی زیادی روی مکالمه تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی انجام دادند و از این مکالمه تلفنی نسبتاً طولانی به مثابه نقطه آشکارساز عقلانیت بایدن و تندروی نتانیاهو یاد کرده اند. منابع غربی ادعا کردند، بایدن در این مکالمه تلفنی صریح به نتانیاهو گفت جنگ غزه باید پایان یابد و آتش‌بس برقرار شود.


پایگاه اکسیوس نیز گزارش کرد، بایدن در گفت وگو با نتانیاهو درباره عواقب افزایش تنش در جنگی که تقریباً ۱۰ ماه از آغاز آن می‌گذرد، هشدار داده است. همچنین اکسیوس مدعی شد، بایدن در گفت وگو با نتانیاهو گفت، در دفع حملات احتمالی ایران کمک خواهد کرد، اما انتظار دارد بعد از آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی توافق آتش بس را بپذیرد.

اصلی ترین هدف کاخ سفید از مانور تبلیغاتی و خبری گسترده بر روی خبر مکالمه تلفنی بایدن و نتانیاهو، القای این دروغ بزرگ است که دستگاه های اطلاعاتی و نظامی آمریکا در جریان حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران قرار نداشتند


پیش فرض مستتر در این گزارش ها، تفکیک نتانیاهو و بایدن از یکدیگر است. به عبارت بهتر، فرامتن و محتوای گزارش های خبری رسانه های غربی در زمینه تماس تلفنی رئیس جمهورآمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی به گونه ای تنظیم شده است که در آن، واشنگتن به نماد عقلانیت و تل آویو به نماد افراطی گری تشبیه شوند. با وجود این، بر هیچ کس پوشیده نیست جنگ غزه و متعلقات آن، یک اتاق فرمان بیشتر ندارد که متشکل از رؤسای سیا و موساد است.

 
پرواضح است آمریکا نه تنها در کسوت بازیگری بازدارنده در مقابل افزایش دامنه جنگ غزه وارد معادله نشده، بلکه حکم نقطه ثقل و اتکای کنشگری صهیونیست ها را در این نبرد نابرابر ایفا می کند. نقش کاخ سفید، پنتاگون و سنتکام در ارسال تسلیحات سنگین به رژیم صهیونیستی در روند بمباران غزه و حتی مدیریت بحران های داخلی در اراضی اشغالی (بحران هایی که میان موساد، ارتش صهیونیستی و کابینه نتانیاهو به وقوع پیوسته) به وسیله آمریکا، بیانگر آن است با روحی شیطانی در دو کالبد ظاهراً مجزا مواجهیم.


اصلی ترین هدف کاخ سفید از مانور تبلیغاتی و خبری گسترده بر روی خبر مکالمه تلفنی بایدن و نتانیاهو، القای این دروغ بزرگ است که دستگاه های اطلاعاتی و نظامی آمریکا در جریان حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران قرار نداشتند و اگر نسبت به چنین چیزی واقف بودند، مقابل آن ایستادگی می کردند. این دروغ به اندازه ای بزرگ است که حتی طرفداران حزب دموکرات آمریکا و ساکنان اراضی اشغالی نیز آن را باور نمی کنند.


بایدن و نتانیاهو هر دو در تولید و گسترش بحران های جاری در جنگ غزه رویکرد و تاکتیک یکسانی دارند و ادعای تفاوت های میدانی و مقطعی آنها نیز در مرحله راستی آزمایی ابطال شده است. در چنین شرایطی باید مراقب بود وارونه نمایی های کاخ سفید در زمینه جنگ غزه و نقش بایدن در وقوع و استمرار آن به گزاره القایی تثبیت شده تبدیل نشود.

 
نه تنها رد پای  دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در طراحی و اجرای حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه مشهود است، بلکه کوچک ترین تحرکات صهیونیست ها در جنگ غزه یا مذاکرات قاهره (مذاکرات بر سر آتش بس) با هدایت و مدیریت واشنگتن انجام می شود. در چنین شرایطی بهتر است بایدن بیش از این بر روی نمایشی که مبتنی بر تماس تلفنی ساختگی بنا نهاده شده است، مانور ندهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده